*

Kreikan Hämis "Tiedän vain sen, etten tiedä mitään."

"Sponsored by Iiro Viinanen (KOK)"

  • Kuvan löysin osoitteesta: https://www.nettiauto.com/  Omani oli keltainen, mutta muuten vastaava "Apinakiikku"..
    Kuvan löysin osoitteesta: https://www.nettiauto.com/ Omani oli keltainen, mutta muuten vastaava "Apinakiikku"..

Kaikilla Suomessa syntyneillä ja asuneilla on muistoja maamme 100 vuotialta taipaleelta, vaikka ei olisi yhtä vanha.

 

Nyt tapaninpäivän lankakeräksi voisi aloittaa hyvänmielentuubin, jossa on mahdollisuus tuoda omia muistoja, tapahtumia ja sattumia isänmaamme ja meidän yhteiseltä matkalta.

 

Aloitan poliitiikalla, vaikka se ei ole itseisarvo tässä ketjussa:

 

Minulla oli 90-luvulla auton takaikkunassa "sponsored by Iiro Viinanen (KOK)" teippaukset.

Kerran ajelin Lahdentietä Helsinkiä kohti ja ministerin mustalasinen kaara meni ohi miljoonaa.

Heti miten ohi päästyään jarruvalot syttyivät ja kaara päästi minut oikealta ohi.

Kuski puhui kyyditettävälle ja tumma takaikkuna laskeutui hieman.

Auto roikkui hetken autoni takana kunnes naureskeleva kuski painoi taas kaasua, tumma lasi erotti kaksi Suomi100-tarinaa ja auto katosi tulevaisuuteen......

 

 

Kiitos

Hämis

 

PS. Tänään ollaan siivosti ja sen saa tuntea nahoissaan jokainen, joka alkaa lässyttämään, politikoimaan tai muuten vaan egoilemaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mulla on ollu samanlainen hopeanvärinen kiituri, sen matka päättyi yllättäen ja pyytämättä lähellä Turkua, kun moottori sanoi, että ei enää.

On siinä muuten ollut tällä ministerillä varmaan hauskaa, olispa ollu tää nykyinen kännykkäaika, niin olis voinu jäädä muistoja kuvina.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Minulla oli minun keltaiseen apinakiikkuun kaksi konetta. Kerran vaihdoin koko koneen ja hyvin usein tuohon kinnerrin joutui vaihtamaan kannen, koska kakkos- ja kolmos pytyn pakoventtiilit olivat vierekkäin ja paloivat herkästi.... Harjoitus tekee mestarin ja kansiremppa meni lopulta rutiinilla ja Eurooppa tuli kierrettyä tuolla kinnerillä....

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tuttu vika, mä en sitten jaksanut vääntää, kun ite oon melko kädetön noihin hommiin, ja kaverit sitten aina auttoi. En sitten tiedä, onko jotain vanhan kaipuutua, mutta hauska auto, nyt ainakin muistoissa.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #3

Apinakiikku on nostalgiaa ja jos äkkirikastuisin ostaisin samalaisen pihaan räplättäväksi. Kenties kokeilisin uutta "Eurooppa-turneeta"......

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Olin aikoinaan töissä Ovako Steelin Imatran terästehtaalla tekemässä inventaariota tehtaan pihalla. Työkaverini huusi minulle ja tarjosi minulle kesän ensimmäisen savukkeen. Jätin työtakkini teräspinon alaosaan. Lähdin noutamaan savuketta ja samalla trukkikuski kaatoi pinon, muutama sata tonnia terästä. Tupakointi voi säästää hengen,työtakistani ei jäänyt kuin muisto. Enkeleitä, onko heitä?

Minna Turkia taisi pelastaa henkeni.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Työtakkeihin on saatava varoituskuvat!
Työtapaturmia muistuttamaan työntekijää työmaalla piilevistä vaaroista!
Toimisi varmuudella paremmin, kuin nykyinen työturvallisuuskortti!

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Sen jälkeen käytäntöjä muutettiin niin, että trukkikuski ja inventoija eivät mahtuneet saman aikaisesti samalle pihalle.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #7

Minä tutustuin aikonani 90-luvulla länsi-sataman kaaokseen, jossa kuoli yksi ja loukkaantui useampi sen muutaman kuukauden aikana, jolloin olin huutomiehenä.....

Sataman toiminta oli melkoinen hässäkkä sekin. Kaikkien konttien ja peräkärryjen seassa kiitavät jättitrukit ja muut vempaimet. Suurin hässäkkä mitä näin lienee itä-sataman autolaivan saapuminen Saksasta. Silloin kymmenet hemmot ajeli noiden konttien ja trukkien saessa uuden utukaisia saksanrautoja tullihäkkiin.

Tuota tilaisuutta tuli jopa poliisi mittaroimaan, kun pojat ovat poikia ja autot olivat uusia (Hämiö) ja olihan niitä koetettava, kun sellaisen rattiin kerrankin pääsi. Matkaa ei ollut pitkälti, mutta joissain autoissa oli heppoja pellin alla kortinmenetykseen asti....

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #8

Olen ollut samassa työpaikassa lännessä 1990-luvulla, myös työnjohtajana. Muistan hyvin työturvallisuuskoulutuksessa näytetyn kuvan, jossa radiomantteli oli jäänyt rekan puoliperävaunun ja laivan laipion väliin. Mitään ei ollut tehtävissä hengen pelastamiseksi.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Jos puhutaan vaikka erikoisista sattumuksista. 1990-luvulla silloinen kihlattuni, nykyinen suuren suomalaisen perheyrityksen pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja näki kanssani Tapiolassa nopeasti liikkuvan valoilmiön. Sanottuani pysähdy valo jäi killumaan parvekkeen yläpuolelle. Ilmiö toistui seuraavana iltana.

Täällä Tapulikaupungissa asia toistui vuosia myöhemmin muutoin samoin, mutta tällä kertaa valoilmiöitä oli kolme, kaksi jatkoi matkaa, kolmas jäi parvekkeen yläpuolelle.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Minulla oli aikoinaan 500 mk arvoinen Datsun, oli se vähän kornin näköistä kun pläjäytin koelautaan ensimmäisiä Nokian kännyköitä maksoi muistaakseni reilun 5000 mk.
Työturvallisuudesta, 60 luvun alussa lapioitiin Niinisalossa koeasemalla rikkiammuttuja bunkkereita traktorin lavalle, saatiin siitä 1 markka päivässä vaarallisen työn lisää päivärähan, myös 1mk, lisäksi.
Jonkun aikaa jälkeenpäin pamahti ja pari sotilasta kuoli, sitten se muutettiin pioneerien tehtäväksi.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Ajoin joskus 1980-luvun alkupuolella autoa, jossa oli Nokian nmt-puhelin. Kaupungilla herätin tahatonta huomiota puhuessani hands freen kautta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset